Vývoj pneumatik s pohledu společnosti Hankook
Vyrobena pouze z tuhé pryže. Tato pneumatika se nenafukovala a tvořila ji pevná obruč na kolo. Dala se použít pouze u pomalých vozidel, protože nedostatečně absorbovala nárazy vozovky.
· 1888
Auta na benzín
a nafukovací pneumatiky
V roce 1888 pan Benz vynalezl první automobil na benzín
vybavený jedinečnými kovovými koly s pryžovými obručemi, které se naplňovaly vzduchem. To byl počátek moderních nafukovacích pneumatik. Veřejnost, zvyklá na tvrdé kovové obruče kol, zpočátku nevnímala nafukovací pneumatiku jako něco revolučního. Populární se stala až v roce 1895, kdy byla představena během automobilových závodů z Paříže do Bordeaux.
· 1905
Běhoun je součástí pneumatiky, které je v přímém kontaktu s vozovkou.
Je tvořen tlustou pryžovou vrstvou a poskytuje ochranu karkase a vnitřním částem pneumatiky.
Běhoun pneumatiky se vyvíjí tak, aby zvládal různé stupně tření na vozovce. Proto se běhouny vyrábí s rozmanitou paletou vzorků.
1920
Popularizace automobilů a industrializace syntetické pryže
Ke konci roku 1913 Henry Ford představuje veřejnosti první automobil ze sériové výroby. Tím zahajuje éru popularizace automobilů.
V roce 1931 americká společnost Du Pont úspěšně zvládá průmyslovou syntetizaci pryže.
Tento vývoj umožňuje průmyslu,
který do té doby byl závislý na přírodním kaučuku, zvýšit kvantitu a kvalitu vyráběné pryže, což pro výrobu pneumatik znamená zásadní převrat.
1923
Nízkotlaková pneumatika se používá v různých typech automobilů za účelem zvětšení kontaktní plochy pneumatiky s vozovkou. To je umožněno díky působení nízkého vnitřního tlaku vzduchu v pneumatice.
· 1940
Vývoj automobilů a konstrukčních struktur pneumatik se zaměřuje na úsporu paliva
V důsledku závratně vysokých cen ropy, způsobených chováním příslušných trhů, se začínají snižovat velikosti a hmotnost stávajících modelů vozidel. Mnoho výrobců automobilů zavádí pohon na přední kola. Vývojem bezdušové pneumatiky v roce 1947 se následná redukce hmotnosti projevuje znatelně na úspoře paliva.
· 1947
· 1949
Radiální pneumatika byla na trh poprvé uvedena v padesátých letech. Jedná se o typ pneumatiky, ve které jsou kordy pásu mírně nakloněné dle směru jízdy.
Díky nízkému valivému odporu se tato novinka projevuje významnou úsporou paliva.
Radiální pneumatiky také poskytují dobré chování za jízdy při vysokých rychlostech díky své dobré přilnavosti k vozovce.
· 1970
Druhá vlna popularizace automobilů a zaměření se na bezpečnost jízdy
Po druhé světové válce se výroba automobilů zvyšuje v důsledku rapidního rozvoje aplikované technologie. Tím dochází k druhé vlně popularizace automobilů.
Dojezdové pneumatiky, výsledek technologického vývoje v roce 1979, lze používat do rychlosti 80 km/h, aniž by bylo zapotřebí poškozenou pneumatiku vyměňovat.
· 1980
Dojezdová pneumatika si zachovává konstantní rychlost jízdy navzdory poklesu tlaku v pneumatice, ať už je tento pokles zapříčiněn škrábanci či propíchnutím v důsledku nájezdu na cizí předměty nebo abrazí pneumatiky za jízdy. Tímto způsobem se řidiči poskytuje ochrana při nehodě a zároveň se jedná o řešení v nouzových situacích.
Zvýšení výkonnosti díky vývoji pneumatik typu UHP
Transformací automobilu z pouhé účinné možnosti přepravy na symbol osobní finanční prestiže a svobody se lidé začali stále více zajímat o výkonnost automobilů.
Výkonnost jízdy se znatelně zvyšuje zavedením UHP pneumatik (Ultra High Performace). Tyto pneumatiky se vyznačují vynikající odezvou při zatáčení, brzdění a také manipulační odezvou. Přesně na tyto vlastnosti se zaměřoval vývoj technologií aplikovaných při výrobě UHP pneumatik.
UHP pneumatiky jsou výsledkem úzce zaměřeného vývoje pneumatik. Mohou se používat na kolech s průměrem ráfku od 16 palců a větších, poměrovou plochou od 55 a rychlostním indexem V (pro nejvyšší rychlost 240 km/h). Mají lepší brzdné schopnosti a vyšší výkon jízdy při vysokých rychlostech a při zatáčení.
· 2000
Vývoj Eco Tuning pneumatik
S rostoucím zájmem o ochranu životního prostředí se vývoj automobilů zaměřuje na různé pohony, například na vodíkový či elektrický pohon.
Stejně tak pneumatiky, díky kterým lze uspořit palivo, mají svůj přínos v ochraně životního prostředí. A na tyto vlastnosti se v dnešní době vývoj pneumatik zaměřuje především.
· 2012
NPT
V roce 2012 Hankook dokončil vývoj bezvzduchové pneumatiky NPT (Non Pneumatic Tires) díky aplikaci zcela nového typu materiálu.
Zkrácením výrobní doby tohoto typu pneumatiky na polovinu, dochází k značné úspoře vynaložené energie.
NPT pneumatiky, vyrobené ze zcela unikátního materiálu, lze navíc recyklovat či regenerovat v plné míře.
Tyto pneumatiky se mají používat na environmentálně šetrných automobilech, včetně vozidel na vodíkový a elektrický pohon, jakož i na hybridních vozidlech.
Význam tlaku v pneumatice
· Optimální tlak v pneumatikách zaručuje bezpečnost a výkonnost jízdy, prodlužuje životnost pneumatik a snižuje spotřebu paliva.
· U pneumatik je známý pokles tlaku za každý měsíc o jednu libru na čtvereční palec (psi). Z tohoto důvodu je důležité kontrolovat tlak ve všech pneumatikách (včetně rezervy) alespoň jedou za měsíc a před každou dlouhou tratí.
Doporučené intervaly kontrol
Tlak v pneumatikách by se měl kontrolovat jednou za měsíc.
Optimální tlak v pneumatikách
Hankook doporučuje pravidelnou měsíční kontrolu tlaku pneumatik.
Hodnota optimálního tlaku pneumatik používaného vozidla je uvedena v boční straně dveří řidiče, uvnitř uzávěru palivové nádrže nebo v příručce vozidla. (umístění štítku s tlakem pneumatik se může lišit v různých zemích)
Číselná hodnota uvedená na bočnici pneumatiky vyjadřuje maximální montážní tlak. Z tohoto důvodu nepoužívejte tento údaj jako směrodatnou hodnotu pro běžné huštění.
Jak kontrolovat tlak v pneumatikách
· 1) Pořiďte si příslušný manometr s odpovídající certifikací nebo použijte zařízení na čerpacích stanicích, případně navštivte servisní centrum.
· 2) Pneumatiky se musí kontrolovat ve „studeném“ stavu (alespoň tři hodiny po jízdě).
· 3) Na ventilek nasuňte manometr.
· 4) Naměřenou hodnotu porovnejte s hodnotami, uvedenými na štítku, upevněném na dveřích.